Yale bij Woodvision in Kampen
4 februari 2020
Een unieke relatie met gewaardeerde klant
Er is maar een heftruckmerk dat in Nederland werkt met een dealernetwerk. Dat is Yale. Een interessant gegeven dat het verdient om de werking ervan in de praktijk nader te bekijken. Daarom gaan we op bezoek bij Woodvision/Hillhout in Kampen. Wanneer wij het terrein op komen, worden we al snel welkom geheten door Henry van Dieren.
Henry is een van de twee werfbazen bij Woodvision. Hij deelt de verantwoordelijkheden met zijn collega Fre Hooisma. Als werfbaas heeft hij wekelijks contact met Yale dealer “Heftruckcentrum Post”. Kees van der Sar en Stefan Davids vormen daar de directie. Vandaag is Kees van der Sar ook bij ons bezoek aanwezig.
We maken een ronde over het uitgestrekte terrein en vernemen dat dit alles de afgelopen 20 jaar is ontstaan. Woodvision begon in 2000 met een man of vijf. Inmiddels werken er zo’n tachtig mensen en zijn zij samengegaan met Hillhout. Zij zijn marktleider in tuinhout en aanverwanten. Al het hout dat het terrein op en af gaat, is duurzaam en voorzien van het PEFC of FSC-keurmerk. Van speeltoestellen tot schuttingen, van stoelen tot kliko-opbergkasten. Woodvision levert aan hoveniers, bouwmarkten en af en toe ook aan consumenten.
Door de online markt, is het soort bestellingen wel veranderd. Bestelden hun klanten voorheen hele wagens vol hout, nu willen afnemers zelf geen voorraden meer houden en betalen ze liever wat extra voor kleinere hoeveelheden.
Op het terrein rijden alleen trucks van Yale. Van 2 ton elektrisch tot 4 ton elektrisch en diesel. In het hoogseizoen rijden er wel zo’n 50 trucks rond. De zwaarste diesel trucks worden met name voor het lossen van grote pakketten hout gebruikt. De 4 ton elektrische trucks op de impregneerafdeling waar het hout, loodzwaar van het impregneervocht, verplaatst moet worden. Met de kleinere heftrucks rijden ze in het magazijn en verzamelen ze de orders.
Natuurlijk treden er bij het intensieve gebruik van de heftrucks ook storingen op. Kleinere storingen en gebreken worden genoteerd en op de wekelijkse onderhoud- & servicedag doorgesproken met de vaste servicemonteurs van Heftruckcentrum Post. Servicemonteur Harrie van Dijk is thuis bij Woodvision. Hij is al 47 jaar in dienst bij Heftruckcentrum Post. Samen met zijn jongere collega Jean Luc Ketelaar zorgen zij dat alle gebreken en problemen snel en goed opgelost worden. Dat is ook onderdeel van deze unieke relatie tussen Woodvision en Heftruckcentrum Post. Henry van Dieren: “Als ik een heftruck kapot heb, bel ik de monteur en binnen het uur staat hij hier. Dat is gewoon top! Ik kan in het proces niet hebben dat een heftruck stil staat natuurlijk.”
Naast de wekelijkse onderhoud & service-werkzaamheden en het voor Woodvision klaarstaan bij calamiteiten, denkt Heftruckcentrum Post ook mee in het proces van Woodvision. Kees van der Sar geeft aan altijd na te denken over hoe zij Woodvision nog verder kunnen helpen door oplossingen te vinden voor ongemakken. Zij hebben al allerlei VA-gekeurde aanpassingen, die voor Woodvision heel relevant zijn, gedaan aan de heftrucks; een cascade sideshift vorkversteller bijvoorbeeld, maar ook spatborden waardoor het hout niet vies wordt, een las steunrek voor het verplaatsen van de grote pakketten hout en een rek aan de achterzijde voor stophout. Daarnaast zijn een groot deel van de trucks uitgerust met lucht geveerde stoelen en een kachel.
Henry van Dieren geeft aan dat ze het belangrijk vinden om goed te zijn voor het personeel. Daar heeft hij graag extra’s voor over en dat uit zich onder andere in de vorm van goed werkmateriaal. “We hebben best veel oudgedienden van Hillhout. Dat zijn allemaal jongens die al twintig, vijfentwintig jaar met hout werken. Die ervaring is heel belangrijk en we willen deze jongens graag behouden. Om fysieke klachten te voorkomen bieden we ze graag wat extra comfort in de vorm van een lucht geveerde stoel bijvoorbeeld.”
Ik heb vandaag een mooie samenwerking gezien tussen Woodvision en Yale dealer Heftruckcentrum Post. Ik snap de meerwaarde van het contact tussen deze twee bedrijven. Kees van der Sar vat de relatie tot slot als volgt samen “Het is gewoon lekkere boeren nuchterheid. Je moet je nergens te groot voor voelen. Dat kenmerkt ons beiden. Recht voor zijn raap en eerlijk naar elkaar, dat werkt het beste. En voor Harry hebben ze met Kerst gewoon een kerstpakket klaar staan. Dat is mooi!”
Tekst: Lisette van Eechoud
Fotografie: Stijn Friso Jobse
Klik hier voor het videoverslag
Meer nieuws